درس پنجم
نصیحت شیطان
در درس قبل گفته شد که شیطان به آدم گفت که من از تو بهترم و دلیل دارم. دلیل من این است که در جهان طبیعت بودم، شهوت، غضب و شیطنت داشتم، در حلال و حرام و وسوسه ها بودم و از همه اینها خودم را نجات دادم و از طبیعت بیرون آمدم، از ملکوت و جبروت عبور کردم و معلم ملائک شدم. من امتحان دادم، قبول شدم و به نتیجه رسیده ام. تو هم اگر می خواهی مسجود ملائک و فرشتگان باشی، باید در این رقابت شرکت کنی و در زمین با همه وسوسه ها و تمایلات گوناگون مبارزه کنی و اگر پیروز شدی، هنوز مثل من شده ای و اکنون زمان مبارزه جدی ماست. در این زمان خداوند فرمود که او عدو مبین است و بعد شیطان گفت که «انی لکما لمن الناصحین» (من برای شما دلسوزی می کنم) بنابراین از این درخت بخور.
در درس قبل گفته شد که شیطان به آدم گفت که من از تو بهترم و دلیل دارم. دلیل من این است که در جهان طبیعت بودم، شهوت، غضب و شیطنت داشتم، در حلال و حرام و وسوسه ها بودم و از همه اینها خودم را نجات دادم و از طبیعت بیرون آمدم، از ملکوت و جبروت عبور کردم و معلم ملائک شدم. من امتحان دادم، قبول شدم و به نتیجه رسیده ام. تو هم اگر می خواهی مسجود ملائک و فرشتگان باشی، باید در این رقابت شرکت کنی و در زمین با همه وسوسه ها و تمایلات گوناگون مبارزه کنی و اگر پیروز شدی، هنوز مثل من شده ای و اکنون زمان مبارزه جدی ماست. در این زمان خداوند فرمود که او عدو مبین است و بعد شیطان گفت که «انی لکما لمن الناصحین» (من برای شما دلسوزی می کنم) بنابراین از این درخت بخور.
درس چهارم
مشاهده حقیقت انسان
موجودات حقیقتی دارند که مشاهده این حقیقت، مطلوب حبیب خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان پاک او(علیهم الصلوة و السلام) است.
خداوند عالم طبیعت و نیز ماوراء طبیعت را برای ما آفرید. این جمله دو تعبیر دارد که تعبیر مشهور آن، این است که خدا این جهان را آفرید که ما از آن برخوردار شویم، لذت ببریم و استفاده کنیم، بنابراین همه جهان طبیعت باید در خدمت ما باشند تا ما آنها را در جهت مقاصد خویش بکار بریم. تعبیر دیگر این است که خدا، موجودی آفریده است که آن چنان صاحب کمال و جمال است که خود در شگفت است بنابراین «تبارک الله احسن الخالقین» گفته است. خدا، این عالم هستی را نیافریده که ما آنها را بکار بگیریم بلکه آفريده است كه آنها به حسن و جمال ما بنگرند.
موجودات حقیقتی دارند که مشاهده این حقیقت، مطلوب حبیب خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان پاک او(علیهم الصلوة و السلام) است.
خداوند عالم طبیعت و نیز ماوراء طبیعت را برای ما آفرید. این جمله دو تعبیر دارد که تعبیر مشهور آن، این است که خدا این جهان را آفرید که ما از آن برخوردار شویم، لذت ببریم و استفاده کنیم، بنابراین همه جهان طبیعت باید در خدمت ما باشند تا ما آنها را در جهت مقاصد خویش بکار بریم. تعبیر دیگر این است که خدا، موجودی آفریده است که آن چنان صاحب کمال و جمال است که خود در شگفت است بنابراین «تبارک الله احسن الخالقین» گفته است. خدا، این عالم هستی را نیافریده که ما آنها را بکار بگیریم بلکه آفريده است كه آنها به حسن و جمال ما بنگرند.
مقالات دیگر...
- درس سوم
- درس دوم
- درس اول
- آداب صحبت (2)
- اقسام محبت
- انس و هيبت
- اشتراک فهم میان انسان و حیوان
- آداب صحبت (1)
- احوال
- احوال - پنجم: حیاء
- عرفان، علمی انسانی
- آداب مريد نسبت به شيخ
- عوامل رضا
- احوال - چهارم: قرب
- عرفان چيست
- آداب حضرت رسالت
- مقام دهم: رضا
- احوال - سوم: غیرت
- آداب حضرت ربوبيت
- مراتب توكل و درجات متوكلان
- نشان شوق
- بخش دوم: عرفان عملی
- عوامل توكل
- احوال - دوم: شوق
- تناکح اسماء
- نشان توكل
- نتایج محبت
- نسبت حق و خلق
- مقام نهم: توكل
- نشانه های محبت (4)
- شرح حدیث کنز مخفی
- تفاوت ميان رجاء و تمنّي
- نشانه های محبت (3)
- مفاتیح غیب
- مقام هشتم: رجاء
- نشانه های محبّت (2)
- اسماء ذاتی و فعلی
- دوم: خوف مكر
- نشانههاي محبت (1)
- ذات، صفت، اسم
- مقام هفتم: خوف
- فعليّت صفات حق تعالي
- اقسام شاكران
- اسماء و صفات حق
- مقام ششم: شكر
- ديدگاه عارفان درباره ممکنات
- عوامل صبر
- عرفان نظری
- مقام پنجم: صبر
- راه باطن
زیر مجموعه ها
-
اخلاق عرفانی
- تعداد مقالات:
- 9
-
عرفان اسلامی
- تعداد مقالات:
- 51