آثار
تحلیل فلسفی و فلسفه تحلیلی
چكيده:
يكي از جديدترين دستگاههاي فكري و فلسفي كه اكنون در مغرب زمين گسترش يافته است، «فلسفه تحليلي» يا «فلسفه تحليل زباني» است. اين نظام كه با تحليل برخي از گزارههاي معرفتي بشر آغاز شده، اكنون تا مهمترين گزارههاي ساختاري فكر و فهم بشر، گسترش يافته است. مهمترين رويكرد اين نظام، تحليل زبان براي تبيين بازنمود واقع است كه در واقع، نخستين نقش و وظيفه فيلسوف نيز به شمار ميرود. در اين نوشتار مهمترين مباحث اين فلسفه و سير تاريخي آن مورد بحث قرار ميگيرد.
کثرت گرایی دینی در بوته ی نقد
كثرتگرايي ديني، دستكم دو ديدگاه مهم و وابسته به هم دارد؛ نخست تعدد اديان و آنگاه تعدد قرائتهاي يك دين. هر يك از آن دو، مدّعياتي دارد كه بهشدت نقدپذير است. آنچه در اين نوشتار مورد توجه قرار ميگيرد، نقد و بررسي ديدگاه نخست، آنهم بر اساس آنچه در مقالهي ششم از كتاب فلسفه دين نوشتهي «كيث. اي. ياندل» آمده است، ميباشد.
اکثر منتقدین ابن عربی صلاحیت داوری ندارند
در گفتگو با مهر عنوان شد؛
اکثر منتقدین ابن عربی صلاحیت داوری ندارند
سید مرتضی حسینی شاهرودی
شناسه خبر: 4202685 - شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وحدت وجود ابن عربی میگوید نه اینکه ما چیزی غیر از خدا نمیبینیم، بلکه اصلاً چیزی غیر از خدا وجود ندارد که دیده شود یا دیده نشود.
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه ـ حسن دیانی: معمولاً اختلاف نظر پیرامون بزرگان تاریخ امری طبیعی و بدیهی است. اما شاید کمتر کسی مانند محی الدین ابن عربی وجود داشته باشند که نظرات پیرامون او در میان بزرگان و صاحب نظران دینی تا این حد با هم متفاوت و متضاد باشد. تا جایی که این اختلاف نظر عمیق را میتوان حتی در معتقدان به یک مذهب ـ یعنی مذهب تشیع ـ مشاهده نمود. به عبارتی دیگر برخی از علمای شیعه که مسلک عرفانی دارند، ابن عربی را از کمّلین و بزرگترین عارفین و واصلین میدانند که بعد از اولیاء و انبیاء کسی از ابناء بشر به او نمیرسد و در مقابل گروهی دیگر از علمای شیعه او را انکار و حتی تکفیر نمودهاند. این تفاوت دیدگاه موجب گردید تا به بهانه ایام درگذشت او به گفتگو با حجت الاسلام سید مرتضی حسینی شاهرودی، استاد تمام گروه حکمت و فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته و ضمن پرسش از جایگاه ابن عربی، به دلایل این اختلاف دیدگاهها بپردازد؛