این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

بلوغ شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام)

حسینی شاهرودی، طهور، ولادت امام هادی

 

اگر ما از امام هادی هیچ روایتی نداشته باشیم و آنچه که از امام هادی باقی مانده، اگر و اگر و اگر تنها زیارت جامعه کبیره باشد، تمام حقِ ولایت را که باطن توحید است، اظهار کرده است؛ تمام ثمره ولایت را که تفسیر و توحید است، بیان کرده است. 

1392-7-27 ـ به مناسبت میلاد باسعادت امام هادی علیه السلام

 

ادامه مطلب...

تمام قرآن، وصف پيامبر است

1021

گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)

تمام قرآن، وصف پيامبر است
21/ 10/ 1391 ـ شب 28 صفر 1434 
فضايلي كه در روايات و زيارت‌نامه‌ها نقل شده، مربوط به خاندان پيامبر است؛ نه خود پيامبر (سلام الله عليهم)

ادامه مطلب...

تجلي توحيد در صورت ولي خدا

حسینی شاهرودی، روز عرفه، دعای عرفه
 
برخي از ويژگي‌هاي دعاي عرفه امام حسين (عليه السلام)

اين دعا ويژگي‌های بسیاری دارد كه از هر کدام از آن‌ها مي‌توان نكاتي را استنباط كرد.
1ـ امام معصوم، امام حسين صلوات الله و سلامه عليه در اواخر عمر شريف و مبارك‌شان اين دعا را خواندند.
2ـ در آخرین زمان مانده به یوم النحر و رمی و قربانی ماسوی الله به‌جا آوردند.
3ـ آن را در روز عرفه که از مواقف سه‌گانه شبیه به قیامت است، قرائت نمودند.
4ـ خواندن این دعای شریف بیرون از منزل و مسکن و در وقت تنفس در سلوک الی الله انجام شد.
5ـ در دامنه کوه، نه در بالای قله و نه در دشت و کویر، انجام شد.
6ـ از ادعیه طولانی منحصر به‌فردی است که آن حضرت پیش از شهادت با حال ایستاده و صدای بلند، در حضور جمع بسیاری که از جهت کثرت بی‌مانند یا کم‌مانند بود، قرائت نمودند.
7ـ دقايق توحيدي را از آن‌چه كه براي همگان مشهود است، از مباحث طبيعي شروع كردند و به عالی‌ترین مضامین معرفتی توحیدی که اختصاص به اولیاء الله دارد و نه‌تنها دیگران آن را نمی‌یابند، بلکه بسا آن را انکار می‌کنند، ادامه دادند.
8ـ اين دعا را در روز روشن خواندند، جزء مناجات‌هاي شبانه نيست.
9ـ در جمع و حضور ديگران خواندند؛ در عين حال كه بي‌توجه به ديگران بودند، ولي در حضور ديگران خواندند.
10ـ در عین حال که برخی از مضامین این دعا فراتر از فهم و شهود مؤمنان و عالمان است، ولی با صدای رسا و راز و نیاز همراه با گریه‌ي شدید قرائت نمودند.
11ـ بر خلاف بسياري از دعاها كه غالباً ائمه‌ي معصومين يا در حال نشسته (دو زانو) مي‌خواندند يا در حال سجده مي‌خواندند يا حالاتی شبیه به آن، گفته شده كه اين دعا از دعاهاي منحصر به فردي است كه حضرت تمام آن را در حال ايستاده خوانده و حضرت دست‌هاي مبارکش را بلند كرده، به‌گونه‌ای که بر حسب نقل گودی زیر بغل آن حضرت قابل رؤیت بود.

ادامه مطلب...

گزیده تحریفات عاشورا

 

درس دوم

02-01 نقل شنیده‌ها؛ از مصادیق دروغ‌گویی است

 

02-02 ایجاد مراکز موثق و مورد اعتماد خبری از نان شب واجب‌تر است

 

02-03 جهان سوم و سوء فهم تعالیم دینی

 

02-04 عمران و آبادی جهان طبیعت از تعالیم دینی است

02-05 چه کسانی در مقابل امام حسین هستند؟

 

درس سوم

03-01 اگر امام حسین قیام نکرده بود...

03-02 توبه حر

03-03 ارزش هدایت یک نفر

03-04 نگاه ما به کوفه و کوفیان باید عوض شود

03-05 درباره بندگان خدا داوری نکنیم

03-06 نمونه‌هایی از توطئه‌های دشمنان اهل بیت  بر علیه شیعه

03-07 در نهضت کربلا تمام فضایل اخلاقی به دقت رعایت شده است

03-08 علت وجود تحریف لفظی در نهضت کربلا

 

درس چهارم

04-01 معنای تحریف لفظی و معنوی

04-02 معیارهای تفسیر مقاصد نهضت کربلا برای دوری از تحریف معنوی

04-03 عصمت انبیا به نحو مطلق است

04-04 امام حسین رییس عقلا و عقل کل است

04-05 نهضت امام حسین یک نهضت الهی است به تمام معنا

04-06 ختم علم امکان‌پذیر نیست جز توسط معصوم مطلق

 

درس پنجم

05-01 اشک مقبول مایه آمرزش است، نه مطلق اشک

05-02 تک تک اعمال ولی کامل افضل از عبادت جن و انس است

05-03 ضرورت وجود مجتهد و صاحب نظر در حوزه اعتقادات و ایمان

05-04 کوچک‌ترین اهانت به خاندان پیامبر، بزرگ‌ترین ظلم است

05-05 چرا امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد؟

05-06 گسترش عزاداری‌ها و پیاده‌روی اربعین از برکات جمهوری اسلامی است

 

درس ششم

06-01 زبان حال، از مصادیق کذب محض است

06-02 تک تک خاندان پیامبر چه بصورت بالاصاله و چه بالتبع، از مصادیق آیه تطهیر هستند

 06-03 بچه‌ها گرچه جسمشان کوچک است، ولی روحشان بزرگ است

 06-04 برکت هجرت امام رضا به ایران

 

درس هفتم

07-01 معارضه، محاربه و انکار خاندان پیامبر؛ نهایت درجه ظلم

07-02 امکان جبران ظلم بر خاندان پیامبر نیست؛ ولی امکان توبه هست

 07-03 بی توجهی به خاندان پیامبر، بزرگ‌ترین ظلم به آنان است

07-04 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت

07-05 سند نداشتن و خلاف شأن خاندان پیامبر بودن؛ دو معیار تحریف

07-06 آیا امام حسین طلب آب کرد؟

07-07 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن

07-08 ما توانایی داوری تفاوت بین خاندان پیامبر را نداریم

07-09 همه خاندان پیامبر اشبه الناس برسول الله هستند

 

درس هشتم

08-01 شفاعت امام حسین اعم از شفاعت دیگر ائمه است (روضه امام حسین جان را می‌سوزاند و زمینه شفاعت را فراهم می‌کند)

08-02 امیرالمؤمنین حکومت را به هر قیمتی مجاز نمی‌داند

08-03 خاندان پیامبر مکلفند به زندگی طبیعی (آمدن زعفر جن خدمت امام حسین از تحریفات است)

08-04 تعارفات غیرواقعی از مصادیق کذب است (تعارف آب، شعار شیعه است)

08-05 نقل عجز و اظهار حقارت و ذلت نسبت به دشمنان به هیچ وجه با منطق اهل بیت سازگاری ندارد

08-06 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ (هدف قیام امام حسین چه بود؟)

08-07 اگر گریه از عمل صالح بودن خارج و تبدیل به یک هدف مقدس شود، زمینه جواز اباحه‌گری فراهم می‌شود

 

درس نهم

09-01 تحریف در هدف عزاداری برای امام حسین

09-02 ضرورت اجتهاد و نظرورزی در روایات اعتقادی

09-03 معنای سبک شمردن نماز و انواع شفاعت در عوالم هستی

09-04 افراطی گری بلای جان شیعه

09-05 شعار «مرگ بر آمریکا»، ملهم از قرآن و زیارت عاشورا است

09-06 هدف عزاداری این است که ما بنده خدا بشویم

09-07 بنی امیه، اولین تحریف کنندگان نهضت عاشورا

 

درس دهم

10-01 امام حسین به شهادت نرسید تا انسان‌ها گریه کنند، به شهادت رسید تا هدایت شوند (گریه عمل صالح است، نه هدف مقدس)

10-02 نگرش‌مان نسبت به انبیا و اولیا را باید اصلاح کنیم (انبیا و اولیا را حداقل به اندازه خود بدانیم)

10-03 جک گفتن درباره قرآن، انبیا و اولیا از اعظم گناهان است

10-04 امام سجاد و حضرت زینب کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند

 

درس یازدهم

11-01 جمع بین روایات معارض کار فنی و تخصصی است

11-02 نقش سختی‌ها در رسیدن به کمال؛ عمدتاً مردم از سختی‌ها گریزانند (معامله مؤمن با خدا، معامله غیرطبیعی است)

11-03 نقطه آغاز تحریف (میل انسان به توجیهِ عللِ فرار از تکلیف و سختی‌ها، باب تحریف را باز می‌کند)

11-04 اگر کسی نهضت عاشورا را به گونه‌ای تحلیل کند که پیام‌آور عافیت طلبی، سکون و رکود باشد، دست به تحریف زده است.

11-05 یکی از دلایل آوردن امام رضا صلوات الله و سلامه علیه به ایران توسط مأمون، جلوگیری از قیام‌های علویان بود

11-06 همه امامان بدون استثناء برای ما الگو و حجت هستند، مهم و مهم و مهم، فهمیدن تناسب شرایط عصر ما با شرایط عصر هر یک از ائمه است

 

درس دوازدهم

12-01 سبک نگارش روضه الشهدا، رمانتیک، داستان‌سرایی و استفاده از تخیلات است

12-02 زبان حال، سرآغاز یک انحراف و تحریف جدید در نهضت کربلاست (زبان حال از دوره قاجار رواج یافته است؛ راه حذف زبان حال، ارتقای فهم عوام و خواص شیعه است)

 

درس سیزدهم

13-01 شیوه عزاداری، امری زمانمند است و باید به‌گونه‌ای باشد که موجب وهن شیعه نشود

13-02 سیره و شیوه رفتار خاندان پیامبر منطبق با عقل و سیره عقلاست

13-03 تحریف‌ها کار را به جایی می‌رساند که جامعه مسلمانان، یزید را به عنوان خلیفه مسلمین بپذیرد

13-04 سلفی‌گریِ مردود و مقبول؛ سلفی‌گری به معنای رایج مردود است؛ اما پذیرش و ایستادگی بر فرهنگ سلفِ صالح با در نظر گرفتن شرایط زمانی، مقبول است

13-05 قاعده کلی در اقتدا به به سیره ائمه معصومین

13-06 عصر ما، عصر امام حسن نیست

13-07 اگر کربلا تحریف شد ... (مذاکره امام حسین با دشمن، حرف کاملاً بی‌ربطی است؛ یکی از پیامدهای خطرناک تحریف، مسخ عقاید و اخلاق انسان‌ها و مسلمانان است)

13-08 استفاده از مبانی اعتقادی، راه گریز از تحریف (اگر کسی امام حسین را به عنوان مبنای اعتقادی یعنی به عنوان معصوم بپذیرد، دیگر نمی‌تواند چیزی را که انسان‌های معمول و متعارف انجام می‌دهند و دیگران توبیخشان می‌کنند، به امام حسین نسبت دهد؛ خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن در اعلی درجه فضایل انسانی و کرامت اخلاقی و نفسانی هستند)

13-09 در چه مجالس روضه‌خوانی شرکت کنیم؟

13-10 ادله سنن نمی‌تواند افتراء بر امام را تجویز کند.