این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(1) جایگاه خاندان پیامبر در عوالم هستی

 حسینی شاهرودی، طهور، تحریفات عاشورا

جلسه اول ـ 1/ 9/ 94 ـ شب یازدهم ماه صفر 1437

 

جایگاه خاندان پیامبر در عوالم هستی

آنچه در زیارت جامعه آمده، کف اعتقادات شیعه است

جایگاه خاندان پیامبر پیش از آفرینش و پیدایش کثرت: ظهور و تجلی خدای متعال بتمامه و به‌گونه بسیط

تمام عالم هستی از ازل تا ابد عبارت است از تجلیات خدای متعال

خاندان پیامبر چه کسانی هستند؟

خاندان پیامبر آیینه تمام نمای خدای متعال هستند

از حیث کمال بالفعل و جمال و جلال، تفاوت یافتن بین خدا و خاندان پیامبر ممکن نیست مگر به حقیقت و رقیقت؛ ربوبیت و عبودیت؛ اصالت و فرعیت؛ فقر و غنا

خاندان پیامبر به حکم طهارت ذاتی‌شان تنزل نیافته‌اند

اهمیت عرف زبان در انتساب صفات به خاندان پیامبر

ذکر خاطره‌ای از مرحوم قاضی در احترام به سادات

دروغ بستن به پیامبر و خاندان پیامبر از اعظم کبائر است

لعن ما بر قاتلان سیدالشهدا اخبار است نه انشاء

وجوب محبت خاندان پیامبر به‌خاطر اجر رسالت نیست، بلکه به‌خاطر شباهت تام و تمام آنان به پیامبر است

جایگاه خاندان پیامبر در عالم طبیعت؛ جایگاه محبوبیت برای همه انسان‌ها بالضروره و بالوجوب

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر (6)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه ششم ـ 5/ 8/ 95

   

 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر6

 

ادامه [حدیث 21] عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فِي الشَّهْرِ الَّذِي أُصِيبَ فِيهِ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ فَدَعَا ابْنَهُ الْحَسَنَ علیه السلام ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ اعْلُ الْمِنْبَرَ فَاحْمَدِ اللَّهَ كَثِيراً وَ أَثْنِ عَلَيْهِ وَ اذْكُرْ جَدَّكَ رَسُولَ اللَّهِ ص بِأَحْسَنِ الذِّكْرِ وَ قُلْ لَعَنَ اللَّهُ وَلَداً عَقَّ أَبَوَيْهِ لَعَنَ اللَّهُ وَلَداً عَقَّ أَبَوَيْهِ لَعَنَ اللَّهُ وَلَداً عَقَّ أَبَوَيْهِ لَعَنَ اللَّهُ عَبْداً أَبَقَ مِنْ مَوَالِيهِ لَعَنَ اللَّهُ غَنَماً ضَلَّتْ عَنِ الرَّاعِي وَ انْزِلْ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ خُطْبَتِهِ وَ نَزَلَ اجْتَمَعَ النَّاسُ إِلَيْهِ فَقَالُوا يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ ابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ نَبِّئْنَا الْجَوَابَ فَقَالَ الْجَوَابُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم فِي صَلَاةٍ صَلَّاهَا فَضَرَبَ بِيَدِهِ الْيُمْنَى إِلَى يَدِيَ الْيُمْنَى فَاجْتَذَبَهَا فَضَمَّهَا إِلَى صَدْرِهِ ضَمّاً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ لِي يَا عَلِيُّ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَقَّنَا قُلْ آمِينَ قُلْتُ آمِينَ ثُمَّ قَالَ أَنَا وَ أَنْتَ مَوْلَيَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ أَبَقَ عَنَّا قُلْ آمِينَ قُلْتُ آمِينَ ثُمَّ قَالَ أَنَا وَ أَنْتَ رَاعِيَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ ضَلَّ عَنَّا قُلْ آمِينَ قُلْتُ آمِينَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ سَمِعْتُ قَائِلَيْنِ يَقُولَانِ مَعِي آمِينَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنِ الْقَائِلَانِ مَعِي آمِينَ قَالَ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ علیهما السلام (معاني الأخبار، ص: 118)

ادامه مطلب...

گزیده بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر

 

01-01 خاندان پیامبر، همه شؤون ذاتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند؛

 

 01-02 کل عالم هستی خیر است و در کل عالم هستی مصالح موجودات لحاظ شده است

 

01-03 کل عالم هستی، نتیجه، ولیده و مدیون وجود پیامبر و امیرالمؤمنین و فرزندان آن حضرات است

 

01-04 کل عالم هستی مدیون پیامبر و امیرالمؤمنین سلام الله علیهما هستند، به‌گونه‌ای که هرچه دارند، از آن حضرات دارند

 

 

2-01 شفاعت همه شافعان، مستند به شفاعت تامه کبرائیه حضرت ختمی مرتبت است

 

2-02 معنای حوض در قیامت؛ محل اجتماع کثرات که به وجود واحد موجود می‌شوند؛ اشاره‌ای به معنای آیه «لمن الملک الیوم لله الواحد القهار»

 

2-03 آن‌که با خاندان پیامبر بجنگد، مشرک است

 

2-04 امام حسن و امام حسین علیهما السلام سید جوان اهل بهشت؛ بهشت جای جوانی است

 

2-05 اشاره: آنان که مأمور به سجده بر آدم نبودند؛ اشاره‌ای به جایگاه ابلیس در بین ملائکه

 

 

3-01 معنا و مصداق اف نسبت به والدین

 

3-02 احرار: کسانی که از تمام تعلقات بغیر از خدای متعال آزادند؛ منیت و انانیت ندارند؛ کسانی که پرونده‌شان در آخرت از سیئات پاک است و یا سیئاتشان دیده نمی‌شود؛ کسانی که در آخرت میزان و کتاب ندارند؛ احرار، مخلَصین هستند

 

 

4-1 دوام و بقای عالم هستی به وجود پیامبر و امیرالمؤمنین است؛ از آن‌جا که کل عالم هستی امواج و شؤونات انسان کامل هستند، فلذا برای بقای آن‌ها باید پیوسته در همه عوالم حرکت کنند و حضور داشته باشند؛ کل عوالم هستی از ازل تا به ابد ثمره نگاه انسان کامل است، اگر یک لحظه نگاه برگرداند، دیگر عالمی نیست

 

4-2 هرکه در بهشت است، از شراب طهور می‌نوشند، و شراب طهور او را از غیر پاک می‌کند

 

4-3 چرا نامی از خواهران و برادران و دختران امام حسین صلوات الله و سلامه علیه در زیارت عاشورا نیامده است؟

 

 

5-1 نه تنها آزار و اذیت پیامبر و خاندان پیامبر گناه بسیار بزرگی است، بلکه اگر کسی نتواند بین پدر و مادر طبیعی و خاندان پیامبر که پدر و مادر حقیقی و معنوی هستند، فرق بگذارد و هر دو را به یک اندازه دوست بدارد، از حوزه بندگی خدای متعال بیرون است

 

5-2 اشاره: نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائع لنا

 

5-3 آنچه در کتاب نفس ثبت می‌شود، فراتر از آن چیزی است که در شریعت ذکر شده است؛ تمام فعل و انفعالات ظاهری و باطنی در آن ثبت می‌شود و عین وجود اوست؛ اشاره: امر «اقرأ کتابک»، امر تکوینی و تشریفی است

 

5-4 در عالم هستی هیچ امری بدون اذن و اجازه خاندان پیامبر اتفاق نخواهد افتاد

 

5-5 مالکیت خاندان پیامبر در آخرت آشکار می‌شود؛ چون در آخرت قوانین تکوینی است

 

5-6 انبیا و به‌ویژه خاتم انبیا و خاتم اولیا هیچ‌گاه کسی را لعن (به انشاء) نکرده‌اند

 

 

6-1 پیامبر و خاندان مطهر او، عصبانیت شخصی ندارند؛ کارهای امام معصوم، باید بر اساس عصمت تفسیر شود

 

6-2 اگر امام حسین علیه السلام به شهادت نرسیده بود و خاندانش به اسارت نرفته بودند، قطعاً قرآنی الان وجود نداشت و نامی هم از اسلام باقی نمی‌ماند؛ اگر هم می‌ماند بی‌محتوا بود

 

6-3 جنگ کوفیان با امام حسین، جنگ فرزند با پدر و مادر خود است؛ ظلمی بالاتر از این قابل تصور نیست

 

6-4 آیا پیامبر و امیر المؤمنین علیهما السلام فقط پدران این امتند یا پدران امت‌های دیگر نیز هستند؟

 

بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر (5)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجم ـ 5/ 8/ 95

   

 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر5

 

[حدیث 17] قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهما السلام مَنْ لَمْ يَكُنْ وَالِدَا دِينِهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ علیهما السلام أَكْرَمَ عَلَيْهِ- مِنْ وَالِدَيْ نَسَبِهِ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي حِلٍّ وَ لَا حَرَامٍ، وَ لَا كَثِيرٍ وَ لَا قَلِيلٍ ((التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: 332)

ادامه مطلب...