این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(6) زبان حال، از مصادیق کذب محض است

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه ششم ـ 6/ 9/ 94 ـ شب شانزدهم  ماه صفر 1437

 

تفاوت تحریف و زبان حال

زبان حال، از مصادیق کذب محض است و مبتنی بر جهالت است

یکی از اقسام تحریف، تحریف عمدی است که توسط دشمنان اهل بیت ایجاد شده است

در دایرۀ المعارف اسلامی تحریف عمدی وجود دارد

در مقابل بخشی از تحریف‌ها، تحریف غیرعمدی است که دوستان ناآگاه اهل بیت برای رسوا کردن دشمنان گفته‌اند و رفتار کرده‌اند

انواع تحریف

1ـ تحریف‌هایی که مربوط به شخصیت امام حسین و خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن است

تک تک خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام چه بصورت بالاصاله و چه بالتبع از مصادیق آیه تطهیر هستند

تفاوت مطهر و معصوم بالاصاله و بالتبع

اهل بیت امام حسین مطهر بالاصاله هستند

بچه‌های کوچک، روحشان بزرگ است و باید رفتار بزرگ‌منشانه با آن‌ها داشت

نمونه‌هایی از این قسم:

1ـ1ـ لکنت زبان امام حسین صلوات الله و سلامه علیه در کودکی

تمام انبیا و ائمه در تمام مراتب مطهر و معصومند

1ـ2ـ نمونه‌هایی که مربوط به سخاوت آن حضرت است

1ـ3ـ نقل انجام امور خارق العاده در کربلا

2ـ تحریف‌های مربوط به هدف نهضت کربلا

2ـ1ـ امام حسین به شهادت نرسیده

2ـ2ـ شخصی بودن دستور شهادت برای امام حسین صلوات الله و سلامه علیه

2ـ3ـ وقایع کربلا حاصل و مربوط به قضا و قدر بود و در نتیجه امام مجبور بوده. این را بنی امیه گفتند برای اینکه خود را تبرئه کنند

برکت هجرت امام رضا صلوات الله و سلامه علیه به ایران

2ـ4ـ امام حسین در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت

یزید منکر وحی و نبوت بود

2ـ5ـ امام چون می‌دانست در نهایت شهید می‌شود، می‌خواست مخفیانه کشته شود

2ـ6ـ امام صرفاً تصمیم داشت بیعت نکند

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(5) بررسی و رد تحریف‌های منبعث از اندیشه‌های مسیحیت و شخصی بودن دستور شهادت برای امام حسین علیه السلام

 حسيني شاهرودي، طهور، تصوير، عكس، تحريفات عاشورا

جلسه پنجم ـ 5/ 9/ 94 ـ شب پانزدهم  ماه صفر 1437

 

نمونه‌هایی از تحریف معنوی در اهداف امام حسین صلوات الله و سلامه علیه

1ـ تحریفات منبعث از اندیشه‌های مسیحیت:

در اندیشه مسیحیت گناه از ذاتیات انسان است، بنابر اینکه بر حسب ظاهر قبل از ورود در عالم طبیعت حضرت آدم و حوا علیهما السلام با خوردن از درخت ممنوعه خلاف رضایت خدا عمل کردند. بنابراین خدا فرزندش را فرستاده تا بار گناه خلق را به دوش بکشد. پس خلق هرچه گناه کند انگار گناه نکرده است. در نتیجه شفاعت و فدا کردن حضرت عیسی برای گناه انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

حضرت عیسی شریعت ندارد و شریعت او همان شریعت حضرت موسی است

مسیحیت فقه ندارد و فقط اخلاق دارد

اشک مقبول مایه آمرزش است، نه مطلق اشک

محبان خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن مورد آمرزش قرار می‌گیرند، اما چگونه ...؛ فهم چگونگی آن کار مجتهد و صاحب نظر است

اشاره: ضربۀ علی یوم الخندق افضل من عبادۀ الثقلین

همه اعمال ولی کامل افضل از عبادت جن و انس است؛ فعل او عبارت است طهارت محض و حسنه مطلق

اشاره: آه آه من قلۀ الزاد و طول السفر

اشک‌های امیرالمؤمنین و امام سجاد صلوات الله و سلامه علیهما

نقد تفکر یهود درباره آخرت که آن‌ها به جهنم نمی‌روند

همچنان که در حوزه فقه باید فقیه و صاحب نظر وجود داشته باشد، در حوزه اعتقادات و ایمان به مراتب ضرورت دارد

سودمندی گریه برای امام حسین مشروط و مقید است، نه مطلق

2ـ شهادت امام، دستور خاص برای امام حسین صلوات الله و سلامه علیه بوده است؛

در این صورت کربلا و هدف آن یک امر شخصی و خصوصی می‌شود. این با فرمایشات صریح آن حضرت مغایرت دارد

در این صورت پیروی از امام حسین امکان‌پذیر نیست و او دیگر الگو نیست؛ در حالی که فرمود: لکم فیّ اسوۀ

اشاره: شکل اسارت خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن

کوچک‌ترین اهانت به خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن، بزرگ‌ترین ظلم است

شرح برخی از فرمایشات حضرت در رد این تحریف:

ـ و علی الاسلام السلام اذا بلیت الامۀ براع مثل یزید[1]

ـ َ إِنَّ هَذِهِ الدُّنْيَا قَدْ تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُهَا ... أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لا يُتَنَاهَى عَنْه‏ ُ لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً فَإِنِّي لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ لَا الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَماً[2]

همیشه تاریخ این‌گونه است: دوام آوردن در قیام در راه خدا سخت از قیام است

چرا امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد؟ چون همگانی نیست

گسترش عزاداری‌ها و پیاده‌روی اربعین از برکات جمهوری اسلامی است

شیعیان عراق جزو برترین شیعیان هستند



[1]ـ بحار الانوار، 44، 326.

[2]ـ تحف العقول، 245. 

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(4) توحید و عدالت؛ هدف نهضت امام حسین علیه السلام

 حسيني شاهرودي، طهور، تصوير، عكس، تحريفات عاشورا

جلسه چهارم ـ 4/ 9/ 94 ـ شب چهاردهم ماه صفر 1437

 

تحریف لفظی: افزودن یا کاستن اقوال یا افعال

آن اندازه که تحریف معنوی اهمیت دارد، تحریف لفظی اهمیت ندارد

تحریف معنوی: توجیه و تفسیر گفته‌ها و رفتار امام حسین علیه السلام و اهل بیت و افراد تأثیرگذار در کربلا و وقایع بر خلاف نظر آنها

پیش‌فرض‌های تفسیر مقاصد خاندان پیامبر علیهم السلام و فهم هدف امام حسین علیه السلام در نهضت کربلا:

پیش از تفسیر باید هدف امام را بدانیم و شناخت هدف، معیارهایی به شرح زیر دارد:

1ـ اصول عقلی مسلم که مقدم بر هر اعتقادی است

نزول وحی بر پیامبران ضرورت عقلی و عدم نزول آن امتناع عقلی دارد؛ همچنین نازل نشدن وحی بر غیر انبیا ضرورت عقلی و نزول آن امتناع عقلی دارد

عصمت انبیا به نحو مطلق اثبات می‌شود به‌گونه‌ای که مقید به هیچ شرطی نیست

امام حسین صلوات الله و سلامه علیه رییس عقلا و عقل کل است

2ـ بینات نقلی: در حکم بدیهیات در منطق، فلسفه، کلام و عرفان است

بینات نقلی بدون استثناء می‌تواند مقدمه برهان باشد

انبیا برای چه آمدند؟ 1ـ تبیین معارف دست‌نایافتنی بشر مانند توحید و ولایت 2ـ مخالفت با استکبار، کفر، نفاق و به‌طور کلی ظلم

معجزات انبیا از بینات است، قابل انکار نیست و انکار آن برابر با عناد است

اعتبار انبیا و ائمه به‌وسیله اولیات و بینات عقلی است، اما داوری‌های ما درباره آنان به‌وسیله مکتسبات و نظریات عقلی ماست. بنابراین پس از اعتبار آنان توسط اولیات عقلی، این عقل و واقع است که باید خود را با آنان منطبق کند

نهضت امام حسین یک نهضت الهی است به تمام معنا؛ یعنی هدف آن است که انسان‌ها را در معارف حقیقی هدایت کند و در رفتار اجتماعی به عدالت برساند.

هدف امام حسین توحید و عدالت بود، بنابراین نهضت آن حضرت بر اساس این دو معیار باید تفسیر شود

اگر در تفسیر بصورت روشمند عمل کردیم ولی اشتباه کردیم ...

ختم علم امکان‌پذیر نیست جز توسط معصوم مطلق

اگر دسترسی به معصوم مطلق نداشته باشیم، دستیابی به هدایت حقیقی امکان پذیر نیست

دروغ بستن به خدا و پیامبر نشان دهنده آن است که گوینده عبادت نمی‌کند، بلکه طغیان می‌کند

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(3) رویکرد انسانی به نهضت کربلا

 حسینی شاهرودی، طهور، تحریفات عاشورا

جلسه سوم ـ 3/ 9/ 94 ـ شب سيزدهم ماه صفر 1437

 

رویکرد انسانی به نهضت کربلا؛ از حدود 10-15 سال پیش رواج پیدا کرده و ظرف دو دهه آینده رایج خواهد شد

اساس این رویکرد این است که آیا حقوق انسانی در کربلا رعایت شده یا نه؟

نمونه‌هایی از پرسش‌های مطرح در این رویکرد:

1ـ با توجه به آزادی بندگان خدا، آیا کسی حق دارد که به هر دلیل به قصد دفاع از عقاید و مرام خود کسانی که توان دفاع از خود را ندارند، در معرض هجوم بیگانگان قرار دهد؟

2ـ آیا انسان‌ها مجازند زمینه‌های فرورفتن در گمراهی و عذاب را برای دیگران فراهم کنند؟

3ـ آیا به همراه بردن زنان و بچه‌ها توسط امام مجاز است؟ و آیا ما می‌توانیم به او اقتدا کنیم؟

آیا اگر حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه در کربلا نباشد، چیزی از عظمت کربلا کم می‌شود؟

اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، از اسلام چیزی نمی‌ماند

معیار پاسخ این است که امام حسین صلوات الله و سلامه علیه حجت الهی است و هرچه انجام دهد، مطلوب خدای متعال است

معیار و شرایط اقتدا به امام و حجیت آن

توبه حر

توبه خاص که در برخی از روایات و صحیفه سجادیه آمده، برای همگان نیست

ارزش هدایت یک نفر

نگاه ما به کوفه و کوفیان باید عوض شود

هرکه در کربلا در مقابل سید الشهدا ایستاده ولو سیاهی لشکر بوده، اشقی الاولین و الآخرین است

به طور کلی درباره بندگان خدا داوری نکنیم مگر مجبور باشیم

امام حسین علیه السلام در عین حال که حجت و معیار الهی همه کارهای درست است، تمام فضایل و معیارهای اخلاقی را به دقت رعایت کرده است، حتی در مورد حیوانات

معنای تحریف

اقسام تحریف (1ـ انحراف آنی 2ـ انحراف تدریجی)

خطر انحراف تدریجی

اشاره‌ای به مراتب و چگونگی شفاعت در دنیا و آخرت

تحریف لفظی و معنوی

علت وجود تحریف لفظی در نهضت کربلا این است که راویان کربلا و نسخه‌برداران، تلقی وحیانی از گفتار و رفتار امام نداشتند


[1]ـ نهج البلاغه، نامه 69.

[2]ـ تحف العقول، النص، ص: 79. 

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)