(5) کربلا یک تدبیر همهجانبه است
درس پنجم ـ 7/ 8/ 96
کربلا یک تدبیر همهجانبه است
برنامه و طرحهای خدای متعال برای تحقق هدف آفرینش
انبیا به مقصد بعثت خود رسیدهاند؛ آنچه که مورد انتظار بوده انجام شده، ولو اینکه به حسب ظاهر ما چیزی نمیبینیم
بهسختی انداختن خود مقبول و از نظر شریعت پسندیده نیست و از آن نهی شده است
3ـ غدیر خم؛ معرفی امام و امامت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله
اگر آنچه را که پیامبر برای رسیدن انسانها به مقصد نهایی که خلافت الهی و تمامیت ظهور صفات الهی در آنها خواسته بود، اتفاق میافتاد، دیگر احتیاجی به نهضت کربلا و ظهور نبود
با توجه به اینکه انسان کامل حداقل محیط بر قوانین حاکم بر جهان طبیعت است، اگر دچار شرایط و امور مخل و معارض نشود، عمر امام نباید در جهان طبیعت تمام شود
اشاره: کذب الوقاتون
4ـ ظهور امام زمان علیه الصلات و السلام
5ـ نهضت کربلا
نقش نهضت کربلا برای وصول انسان به توحید چیست؟
اساس توحید و تعالیم انبیا بر دو محور است: عبادت که همان معرفت است و اجتناب از طاغوت؛ ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت
اصلاً عبادت جز معرفت نیست؛ هر کاری که انجام میدهیم یا باید به معرفت بیانجامد یا باید ریشه در معرفت باشد؛ هرچه جز این باشد، جزء لهو، لعب، تفاخر و تکاثر اینجهانی است
بالاترین درجه اجتناب از طاغوت، نفی نفس و انانیت است و نفی هرچه نشان غیریت با خدای متعال دارد
طاغوت حقیقی «من» است؛ نفسی طاغوت نیست که عین تسلیم باشد
در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت
اشاره: رفتار امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام با عمرو بن عبدود
تعابیر گفته شده در این خصوص مناسب شأن امیرالمؤمنین نیست
عصبانیت امیرالمؤمنین عبارت است از انجام عبادتی که هیچگونه غیریتی برای آن قابل تصور نباشد
همه خاندان پیامبر مجتبی، هادی، صادق، رضا و مهدی هستند؛ لکن شرایط در عصر و زمان بهگونهای فراهم شده که صدق امام صادق علیه السلام، رضای امام رضا علیه السلام و اجتبای امام مجتبی علیه السلام عیان و آشکار شده است
کربلا یک طرح و تدبیر همهجانبه است
تمام کارهای مخصوصی که پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن علیهم السلام انجام داده و تا روز قیامت هر امام و ولی معصومی انجام میدهد، به اضعاف مضاعف و آنگونه که میشود و قابل تحقق است، در نهضت کربلا اتفاق افتاده است
عبادت زبان دوم ما شده است و باید کوشش کنیم زبان اول ما باشد
تعارف و مجامله برای انبیا و اولیا معنا ندارد
آنچه به انبیا و اولیا نسبت میدهیم باید سند دقیق داشته باشد
بهترین صحنهای که خدای متعال در عالم هستی ـ نه فقط در عالم طبیعت ـ لطف خود را صد درصد اظهار کرده، شب و روز عاشوراست
ارزش هدایت یک نفر در نگاه انبیا و اولیا
شرح آنچه در کربلا اتفاق افتاده، در زیارت ناحیه مقدسه آمده است
کربلا در منظر جنبه بشری و وحیانی امام حسین علیه الصلات و السلام
نهضت کربلا اختصاص به شیعیان و صاحبان ادیان ندارد؛ هرکه اندک سهمی از انسانیت، آدمیت و آزادگی داشته باشد، قابلیت هدایت خواسته و ناخواسته بهوسیله امام حسین علیه الصلات و السلام را دارد
کربلا تابلویی است که انسانهای بیایمان هم در مقابل امام حسین کرنش میکنند یعنی از الطاف خاص خدای متعال برخوردار میشوند
اگر کسی در یک مجلس امام حسین علیه الصلات و السلام شرکت کرد، سهم وافر و قابل توجهی از استعداد و قابلیت تجلی صور تفصیلی اسمای خدای متعال در وجودش پدید آمده است
اشکی به اندازه بال مگس ...
زیارت ناحیه مقدسه را یکبار با این نگاه بخوانید که امام حسین علیه السلام میخواهد کاری انجام دهد که راه همواری برای تحقق خلافت الهی یا جامعیت کمالات در خلق خدا پدید بیاید