(5) عبادت عقلی، افضل عبادات است
16 /9 /93 ـ شب 15 صفر 1436
امام کاظم صلوات الله و سلامه علیه يَا هِشَامُ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ[1]
اقسام و مراتب عبادت (جوارحی، جوانحی و عقلی)
انبیا برای دریافت وحی باید به کمال عقل دست یابند
عبادت عقلی، افضل عبادات است
اقسام و چگونگی عبادت عقلی
مناجاتهای خمس عشر، عبادات باطنی هستند
آغاز تفکر، اندیشیدن درباره مرگ و معاد است، سپس نفس، سپس نبوت و ولایت و در نهایت اسماء و صفات و توحید خدای متعال
در عوالم دیگر عمل همراه با مشقت نیست، ولی عمل با اشتیاق و اختیار هست
در هیچ یک از مراتب عالم وجود نمیتوان از عقل گذشت
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْعَقْلُ دَلِيلُ الْمُؤْمِنِ[2]
عمران، آبادانی و قدرت از طریق تعقل به دست میآید
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ أَصْحَابُنَا وَ ذُكِرَ الْعَقْلُ قَالَ فَقَالَ ع لَا يُعْبَأُ بِأَهْلِ الدِّينِ مِمَّنْ لَا عَقْلَ لَه[3]
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ بَيْنَ الْإِيمَانِ وَ الْكُفْرِ إِلَّا قِلَّةُ الْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إِلَى مَخْلُوقٍ فَلَوْ أَخْلَصَ نِيَّتَهُ لِلَّهِ لَأَتَاهُ الَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ.[4]
عدم همراهی، سبقت گرفتن و عقب ماندن از امام، نشان حماقت و بی عقلی است
توجه استقلالی به اسباب نشان کم عقلی است