(6) تغذیه عقل، اندیشه پیوسته است

حسینی شاهرودی، طهور، دین و عقلانیت

 

 

17 /9 /93 ـ شب 16 صفر 1436

 

تغذیه عقل، اندیشه پیوسته است

 

ریشه تمام اعمال ظاهری و باطنی و جوارحی و جوانحی و فعل و انفعالات، عقل است

 

آیا عقل قابل افزایش و کاهش است؟

 

روایاتی که حضرت امیر به کمیل فرموده ویژه‌ی ویژه‌ی ویژه است

 

قاعده کلی: روایات واحد به هیچ وجه جای عقل را نمی‌گیرد

 

ضرورت رجوع به مجتهد و نظریه‌پرداز در هریک از حوزه‌های فقهی، اخلاقی و عقایدی برای فهم روایات

 

تمام گزاره‌های دینی بدون استثناء معقول و خردپذیر است

 

عقل ما هم احتیاج به تغذیه و رشد دارد و تغذیه آن اندیشه پیوسته است

 

چیستی عقل در پرسش از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ النَّكْرَاءُ تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ.[1]

 

ارکان عبادت و عبودیت: 1ـ نیازمندی عابد (چیزی را از خود نداند) 2ـ معبود را بی‌نیاز مطلق بداند

 

عقل عملی از عقل نظری تفکیک‌پذیر نیست؛ بلکه هویت و حقیقت آدمی عقل است

 

افزودن بر عقل، یعنی برداشتن حجاب از عقل

 

عقل غایت اندیش است، می‌گوید به‌گونه‌ای زندگی کن که تحمل آن را داشته باشی. عقل می‌گوید آغاز تو رحمت الهی است، پس پایان تو نیز باید به رحمت بیانجامد

 

شیطان مظهر جلال و اسماء قهریه الهی و اسم مضل است

 

عقلی که انسان را به خدا می‌رساند، عقل نظری است

 



[1]ـ الكافي/ ج‏1 / 11.

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)