این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(11) آیا عقل می‌تواند منبع حکم شرعی باشد؟

حسینی شاهرودی، طهور، دین و عقلانیت

 27 /9 /93 ـ شب 26 صفر 1436
مقدمه
1ـ آنچه تا اینجا گفته شد به عنوان یک مقدمه عمومی بود مبنی بر اینکه عقل از نگاه دین اهمیت دارد به‌گونه‌ای که ممکن نیست از آن چشم پوشی کرد
بنابر فرض حتی اگر آیه یا روایتی در تأیید عقل نداشته باشیم، بازهم عقل معتبر است، به این خاطر که اعتبار همه عقاید انسان وابسته به عقل است
بر فرض محال، حتی اگر روایاتی در تأیید عقل نداشته باشیم یا آیات و روایاتی داشته باشیم که عقل را رد کند، بازهم عقل معتبر است
اگر عقل فاقد اعتبار باشد، نبوت و عصمت قابل اثبات نخواهد بود
آنچه در گذشته گفتیم، در تأیید اعتبار عقل نیست، زیرا ادراک عقلی و اعتبار اداراکات عقلی، ذاتی عقل است و چیزهای بیرون از عقل، اعتبار خود را از عقل گرفته‌اند، حتی معجزه.
بیش از 400-500 آیه در تأیید عقل آمده است
بحث ما عقلانیت در حوزه شریعت یا اعمال و رفتارهای عملی (فقه) ‌است
آنچه مورد اختلاف بلکه انکار بسیاری از متدینان و عالمان دینی است، دخالت و حجیت عقل در حوزه شریعت یا دستورات عملی و فقه است
2ـ گذری بر منابع چهارگانه در استنباط احکام: کتاب، سنت، عقل و اجماع
حجیت اجماع در گذشته و حال: اکنون نیز علما بر آنند که اجماع حجیت ندارد
سنت بر سه دسته است: قول و فعل و تقریر معصوم
بررسی حجیت و دلالت سنت و چگونگی آن
آیا پیامبر احکام و تکالیف ویژه و مخصوص به خود دارد؟
تأویل افعال انبیا؛ ضرورت و چگونگی آن
اشاره: قتل نفس توسط حضرت موسی و گرفتن لحیه هارون
سنت رفتاری معصوم، برخلاف گفتار او دلالت ندارد، چراکه ممکن است مخصوص به آنها یا مخصوص به زمان خاصی باشد
تعارض قرآن و روایات در مسأله تعدد زوجات!
تقریر معصوم نیز دلالت ندارد
اقسام تقیه
به قرآن آنگونه که باید توجه نشده است
علما به عقل کم توجه کردند: نمونه‌هایی از کم توجهی علما به عقل:
1ـ غزالی
تقریباً تمام علما اتفاق نظر دارند که احکام الله تابع مصالح و مفاسد نفس الامری است (نظریه مشهور)
نظریه دقیق و ادق: احکام الله تابع اطاعت از دستور خدای متعال است به انگیزه پیدایش عبودیت
جایگاه عقل را به عنوان منبع احکام نمی‌توان نادیده گرفت چون مدرِک حسن و قبح است
آن‌که مکاسب شیخ انصاری را بفهمد، مجتهد مسلم است
2ـ شیخ انصاری
آیا عقل می‌تواند منبع حکم شرعی باشد؟
آیا آنچه علما در آن اختلاف دارند، حجیت عقل به عنوان منبع احکام است یا ابزار بودن عقل برای استنباط حکم از نقل؟
اختلاف در آن است که عقل بدون مراجعه به نقل حکم خدا را دریابد. یعنی آیا عقل مستقلاً قابلیت درک احکام و ملاک آن را دارد؟
معنای قطع:
1ـ گاهی به معنای یقین یعنی تصدیقی که از برهان به دست آمده باشد یعنی عقیده جازم مطابق با واقع (یقین فلسفی)
2ـ یقین حاصل از غیربرهان یا اطمینان (یقین علمی)

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(12) باطن عمل، عبارت است از فهم و معرفت

حسینی شاهرودی، طهور، دین و عقلانیت

28 /9 /93 ـ شب 27 صفر 1436

ادامه بررسی سخنان شیخ انصاری در حجیت عقل در منبع بودن احکام

ارایه و بررسی روایاتی که شیخ انصاری و اخباریان در رد حجیت عقل بدان استناد جسته‌اند

مراتب و چگونگی متابعت و همراهی امام و ولی خدا

اقتدا به ولی معصوم در افکار و اندیشه‌ها کار بسیار شاق و سختی است

باطن عمل، عبارت است از فهم و معرفت

بهترین و سخت‌ترین حوزه تولی و همراهی امام، حوزه اعتقادی است و سهل‌ترین آن حوزه اعمال است

عصمت انبیا، ضرورت عقلی و خطا برای آن‌ها امتناع عقلی دارد، مانند فرض وجود شریک الباری

اگر ـ بر فرض ـ خطا برای انبیا محتمل و ممکن باشد، نبوت و ولایت قابل اثبات نیست.

پیامبر و امامی که معصوم نباشد، تناقض است

برآیند این روایات در بیان شیخ انصاری این است که تنها اطاعت از اوامر و احکامی لازم است که از معصومین به ما رسیده است

محور استدلال اخباریان آن است که وساطت معصوم را نباید نادیده گرفت

بررسی استدلال اخباریان مبنی بر اینکه وساطت امام معصوم شرط سعادت است

حق مطلب آن است که روایات به نحو مطلق وساطت را اثبات نمی‌کند

روایاتی که ظاهر هستند، نمی‌توانند حجیت ظهورات را اثبات کنند و روایاتی که نص باشند، می‌توانند ظهورات را اثبات کنند.

می‌شود مؤمن به درجه‌ای از ایمان برسد که به مصونیت دست یابد؛ بلکه چنین چیزی ضرورت دارد

ابلیس چون مصونیت ندارد، یک خطا باعث سقوط او شده است

روایات ذکر شده ظهور غیرمعارض ندارند

بررسی دسته‌ای دیگر از روایات صریح در این باره که با عقل نمی‌توان دین را یافت و شناخت

1ـ ان دین الله لا یصاب بالعقول

2ـ انه لا شیئ ابعد عن دین الله من عقول الناس

تشابه فقه مدنی و اجتماعی در کشور ما و دیگر کشورها، نشانه قابلیت دست‌یابی به احکام به‌واسطه عقل است

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

 

فیلم (قسمت ششم)

(13) تلازم حکم عقل و حکم شرع

حسینی شاهرودی، طهور، دین و عقلانیت

29 /9 /93 ـ شب 28 صفر 1436
ادامه بررسی دیدگاه شیخ انصاری در حجیت و دلالت عقل در ملاک احکام
آیا درست است که چون گذشتگان در ملاک احکام تعمق کردند و نیافتند، پس آیندگان نیز نباید تعمق و تعقل کنند؟
ابداعات و دیدگاه‌های جدید شیخ انصاری
آیا می‌توان گفت که انسان توانایی فهم هیچ یک از مصالح و مفاسد احکام الهی را ندارد؟
اشاره: حسن و قبح ذاتی اشیاء و افعال؛ برخی از اشیاء ذاتاً مصلحت یا مفسده دارند
همه احکام دینی، احکام تأسیسی نیست و احکام امضایی به مراتب بیشتر از احکام تأسیسی است
درک حسن و قبح ذاتی اشیاء و افعال توسط عقل دلیلی است بر امکان درک ملاک‌های احکام توسط عقل
تلازم حکم عقل و حکم شرع
شارع (پیامبر)، اعقل و اکمل عقلاست، بنابراین تعالیم او نباید مخالف عقل خودش باشد؛ در غیر این صورت نیازی به عقل ندارد
نه دلیل عقلی و نه دلیل شرعی وجود دارد که عقل تنها توانایی فهم ملاک عرفیات را دارد
پرسش‌های بدون پاسخ قرآن، دلیلی بر توانایی ادراک عقل است
عقل و توانایی درک ملاک احکام در منابع دینی
شواهدی از قرآن در لزوم تعقل در احکام الهی
1ـ إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (یوسف،2)
2ـ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (زخرف،3)
تعقل در قرآن امر لازم و واجب است
در کدام یک از معارف قرآنی باید تعقل کنیم؟
دسته‌بندی معارف قرآنی: معارف مربوط به اعتقاد و ایمان، مسایل اخلاقی، معارف تاریخی و تاریخ انسان و انبیای الهی، احکام واجب غیراخلاقی (تعبدیات، معاملات و ...)
اشتراک‌های بسیار حکمت عملی و مسایل شریعت
اقتدار نظامی و وحدت ملی، ضرورت عقلی و حکم شرعی است
3ـ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ كِتاباً فيهِ ذِكْرُكُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (انبیا، 10)
آیات ذکر شده در تعقل اطلاق دارد
4ـ سوره بقره، آیات 219ـ 241؛ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
5ـ سوره انبیاء، آیات 150-151؛ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
6ـ سوره نور، آیات 52-61؛ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
7ـ سوره عنکبوت، آیات 42و43؛ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ
8ـ سوره بقره، آیه 171؛ وَ مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاَّ دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.