(2) معانی استنطاق خدای متعال از عقل

حسینی شاهرودی، سيد مرتضي حسینی شاهرودی، طهور، دین و عقلانیت، Hosseini Shahroodi،Morteza Hosseini Shahrudi, Shahroodi

13/ 9/ 93 ـ 11 صفر 1436

جایگاه عقل در معارف دینی (2)

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لَا أَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ. (کافی، ج1، ص10)

هویت عقل عبارت است از تعقل کردن

معانی استنطاق خدای متعال از عقل

عقل تمامی کمالات فعلی و وصفی خدای متعال را داراست یا بالقوه یا بالفعل

نظریه دیگر: عقل تمامی کمالات فعلی و وصفی خدای متعال را داراست به نحو پنهان و پوشیده

آمدن به دنیا برای این است که هویت و حقیقت عقل ظهور پیدا کند

جبر و اجبار در هیچ یک از مراتب عالم هستی قابل تعقل نیست و تصور آن ملازم با محدودیت خدای متعال است

معنای سیر اضطراری بودن سیر در عوالم دیگر، اجباری بودن آن نیست

معنای دیگر استنطاق: فراهم کردن شرایط و زمینه‌های تجلی خدا در عقل انسان = تجلی عقل بالله

خدای متعال بسیط است و موجودات را با تمام وجودش می‌آفریند

اگر کسی خدا را بشناسد چون او بسیط است، یا او را می‌شناسد بتمامه یا نمی‌شناسد بتمامه

تفاوت وجود حقیقی و ظلی پیامبر

خدا تصورپذیر نیست فلذا سؤال پذیر هم نیست. چون سؤال فرع بر تصور است

اهمیت و عظمت قسم به عزت خدای متعال

تفاوت اخراج ابلیس و هبوط آدم

اشارهای به راه‌های وصول به خدای متعال

راه محبت (دو قسمت است: راه محب و راه محبوب)

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)