تفسیری از خلافت الهی در زمین (قسمت دوم)
خلافت در زمين نه در آسمان
با توجه به آنچه درباره معني خلافت گفته شد، « تجلي اسماء و صفات کلي و جزئي خداي متعال در يکي يا چند مظهر از مظاهر او به صورت تفصيلي اعتدالي بهگونهاي که ظهور هيچيک از اسماء و صفات مانع از ظهور و تجلي ديگر اسماء و صفات نباشد و تجلي هيچکدام از آنها حاکم و غالب بر ديگران نباشد » مقام خلافت به زمين يا عالم کثرت همه جانبه اختصاص دارد.
با توجه به آنچه درباره معني خلافت گفته شد، « تجلي اسماء و صفات کلي و جزئي خداي متعال در يکي يا چند مظهر از مظاهر او به صورت تفصيلي اعتدالي بهگونهاي که ظهور هيچيک از اسماء و صفات مانع از ظهور و تجلي ديگر اسماء و صفات نباشد و تجلي هيچکدام از آنها حاکم و غالب بر ديگران نباشد » مقام خلافت به زمين يا عالم کثرت همه جانبه اختصاص دارد.
تفسیری از خلافت الهی در زمین(قسمت سوم)
اختياري و ارادي بودن هبوط
با توجه به آنچه در باره ضرورت هبوط و کمالاتي که در هبوط وجود دارد گفته شد، معلوم ميشود که هبوط براي هر خردمندي مطلوب است چه رسد به خليفة الله که هم استعداد ذاتي آن را دارد و هم شرايط و شواهد فعلي ان را و هر انسان فهيم و صاحب معرفتي بدان مشتاق است چه رسد به کسي که به دست خداي متعال تعليم يافته است؛ خداي متعال او را تعليم داد و به گونهاي هم تعليم داده است که هيچ فرشتهاي به مقام علمي او نه تنها نميرسد بلکه بدان واقف نيست و توان درک آن را ندارد.
با توجه به آنچه در باره ضرورت هبوط و کمالاتي که در هبوط وجود دارد گفته شد، معلوم ميشود که هبوط براي هر خردمندي مطلوب است چه رسد به خليفة الله که هم استعداد ذاتي آن را دارد و هم شرايط و شواهد فعلي ان را و هر انسان فهيم و صاحب معرفتي بدان مشتاق است چه رسد به کسي که به دست خداي متعال تعليم يافته است؛ خداي متعال او را تعليم داد و به گونهاي هم تعليم داده است که هيچ فرشتهاي به مقام علمي او نه تنها نميرسد بلکه بدان واقف نيست و توان درک آن را ندارد.