(112) خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی نیستند

درس 112- 1/ 9/ 1386 

خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی نیستند

وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ

سخني درباره خاندان پیامبر به مناسبت ميلاد امام رضا علیه الصلات و السلام

خاندان پیامبر ـ چه آنان‌که ما به عنوان امام و ولی و معصوم می‌شناسیم و ایمان و اعتقاد داریم و چه آنان‌که ما نمی‌شناسیم و ممکن است بخشی از عقاید ما نباشند ـ از جهات متعدد و به دلایل بسیاری، هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانه‌دار و هم عینِ علم خدای متعال.

البته کمال آن‌ها تنها اختصاص به این ویژگی ندارد. خاندان پیامبر، هم مبدأ و اصل رضای خدای متعال هستند، هم صاحبان رضا و هم اصل رضایت؛ چنان‌که در سایر اوصاف مانند طهارت، قدرت، سمع و بصر، کلام و نطق همین‌گونه هستند.

خاندان پیامبر که جامع همه کمالات اسمایی هستند، به‌خاطر محدودیت‌های جهان طبیعت، آن‌گونه که شایسته آن‌ها بود، ظهور نیافتند؛ آن‌گونه که شایسته خلق در جهان طبیعت بود، ظهور یافتند.

خدا کمال و جمال مطلق است و خلق توانایی دریافت آن کمال و جمال مطلق را ندارند، بنابراین در هر مرتبه‌ای از مراتب عالم هستی مناسب با همان عالم کمال و جمال و سایر اوصافش آشکار می‌شود

آيه طهارت، هر سه مرتبه طهارت ذاتی، وصفی و فعلی را اثبات می‌کند

خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی در ذات، وصف و فعلشان نیستند؛ هیچ امری آن‌ها را مقید نمی‌کند و محدود نمی‌سازد؛ مطلق بودند و هستند و خواهند بود

اشاره‌اي به سير انبيا در نزول و صعود

خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، هیچ‌گونه اقتضای تقید ذاتی ندارند؛ چون هر قیدی محدودیت است و هر محدودیتی نقصان است و هر نقصانی دناست و نجاست است    

اگر موجودی وحدتش عين كثرت و كثرتش عين وحدت باشد، موجود مطلق و قدسي است؛ یعنی در عین حال که در اسفل سافلین حضور می‌یابد، در همه مراتب عالم هستی حضور پیدا می‌کند و نه بالذات متصف به احکام و حجاب‌های کثرت است و نه بالعرض

شرح فضیلت امیرالمؤمنین در حدیث سد ابواب؛ نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست

اشاره‌اي به فلسفه خمس و زكات

این‌که نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست، نه در ذات، نه در وصف و نه در فعل؛ یعنی فعلِ نجس ندارند. نه‌فقط خوردنِ حرام ندارند، بلکه علت و عامل حلیت و حلال بودن و طهارت مال بندگان خدا این است که بخشی از این مال را آن‌ها تصرف کنند

يكي از معاني فنا این است که باید منقطع النَسَب شویم؛ یعنی هیچ چیز را به خود نسبت ندهیم

حق، مرتبه نازله خاندان پیامبر است

اشاره: اللهم أدر الحق حيث ما دار؛[1] حق باید به گرد امیر مؤمنان بچرخد تا حق باشد

معیار حق بودن حق آن است که بر گرد امیرمؤمنان طواف کند

خاندان پیامبر هم طاهر هستند و هم مطهِّر

سبقت خاندان پیامبر بر همه تعينات و تقيدات عالم هستی

خاندان پیامبر السابقون هستند؛ یعنی کسانی که حق تقرب دارند و حقیقت تقرب هستند (مقربون)

علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر؛ یک جهت آن با توجه به ویژگی‌های عصری و ضرورت‌ها و نیازها است و یک جهت دیگر کمالات حقیقی انسان‌هاست یعنی اگر تعداد بیشتر باشد، انسان‌ها توان شناسایی آن را ندارند

اهميت زيارت امام‌زاده‌ها

علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود

شاهد روايي: سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام بِخُرَاسَانَ وَ هُوَ يَقُولُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ وَرِثْنَا الْعَفْوَ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ وَرِثْنَا الشُّكْرَ مِنْ آلِ دَاوُدَ وَ زَعَمَ أَنَّهُ كَانَ كَلِمَةً أُخْرَى وَ نَسِيَهَا مُحَمَّدٌ فَقُلْتُ لَهُ لَعَلَّهُ قَالَ وَ وَرِثْنَا الصَّبْرَ مِنْ آلِ أَيُّوبَ فَقَالَ يَنْبَغِي[2]

معناي عرض اعمال بر خاندان پیامبر

توضیح چگونگی معنای ارث بردن خاندان پیامبر از آل یعقوب، آل داود و آل ایوب

محتواي این حديث بر اساس فهم مخاطب است. خاندان پیامبر در این‌گونه موارد برای ارتقای فهم مخاطب، خود را به خادمان‌شان تشبیه کردند

اشاره به سيره امام سجاد علیه الصلات و السلام در تربيت و آزاد کردن بندگان

وجه ديگري از معناي ارث در روايت این است که ارث به‌معنای به‌دست آوردن نیست، بلکه به معنای بازگشتن چیزی به اصل خویش است؛ چنان‌که خدای متعال وارث زمین و آسمان است

 

[1]ـ بحارالأنوار، ج29، ص646 الثالث ..... ص : 645

 بِقَوْلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ مَا دَارَ...

[2]ـ الكافي، ج8، ص308 حديث الفقهاء و العلماء ..... ص : 7.

 

 صوت