(8) کشف عقول در زمان ظهور
19 /9 /93 ـ شب 18 صفر 1436
کشف عقول در زمان ظهور
یکی از مهمترین هدفهای بزرگ انبیا، تکمیل و کشف عقل است
امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه: فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ[1]
یکی از معانی فطرت عقل است
فطرت اولین و کاملترین درجه وجود انسان است و اظهار میثاق مربوط به این مرتبه است
یک درصد نعمتهای الهی مربوط به جهان طبیعت و مابقی مربوط به قبل و بعد آن است
انبیا آمدهاند تا نعمتهای باطنی را به ما بشناسانند و یادآوری کنند، مانند ولایت و توحید
کشف عقول در زمان ظهور حضرت مهدی صلوات الله و سلامه علیه
معنای تعبیر روایی دست کشیدن حضرت حجت بر روی سر مردم
تکفیریها از حیوان پستترند
امام زمان صلوات الله و سلامه علیه عقل و وجود همه حیوانات را شخم میزند
پایان جهان طبیعت!
حضرت مهدی و گل وجود آدمی
عبادت ابلیس
با عبادت بدون تعقل به جایی نتوان رسید
اشاره: لا علم لنا الا ما علمتنا و انه کان ظلوماً جهولاً
امام صادق صلوات الله و سلامه علیه: سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) يَقُولُ: لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ كَامِلَ الْعَقْل[2]
هر درجهای از ایمان وابسته به درجه عقل است