آداب حضرت ربوبيت
نخست يادآوري دو نكته لازم است:
يكم: رابطه ادب و معرفت
عرفان عملي بهطور عام و حفظ آداب و رعايت آن بهطور خاص، با توجه به معرفتي انجام ميشود كه از طريق يكي از راههاي شناخت حق تعالي بهدست آمده است و هرچه معرفت تمامتر وكاملتر باشد، رعايت آن دقيقتر و راحتتر خواهد بود. بدين خاطر كه هرچه معرفت به كمال حق تعالي بيشتر باشد، انس به جمال و حب به جلال افزون خواهد شد و در نتيجه به محبت ميانجامد.
يكم: رابطه ادب و معرفت
عرفان عملي بهطور عام و حفظ آداب و رعايت آن بهطور خاص، با توجه به معرفتي انجام ميشود كه از طريق يكي از راههاي شناخت حق تعالي بهدست آمده است و هرچه معرفت تمامتر وكاملتر باشد، رعايت آن دقيقتر و راحتتر خواهد بود. بدين خاطر كه هرچه معرفت به كمال حق تعالي بيشتر باشد، انس به جمال و حب به جلال افزون خواهد شد و در نتيجه به محبت ميانجامد.
آداب حضرت رسالت
در ادامه مطالب گذشته در این بخش به آداب حضرت رسالت می پردازیم
1ـ دوام ملاحظة حضور نبي
دوام ملاحظه حضور نبي و مراقبه جمال مصطفوي. همانگونه كه سالك بايد حضرت حق سبحانه را پيوسته بر همه احوال خود، خواه ظاهر باشد، خواه باطن، ناظر و مطلع بداند، بايد حضرت رسول صليالله عليه و آله را نيز پيوسته بر ظاهر و باطن خود واقف و آگاه داند و بداند كه هر كاري و حركت و سكوني كه داشته باشد در حضور آنان داشته است. كريمه « و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون»[1] را پيوسته در نظر داشته باشد و بداند همه رفتار و كردار او در حضور جمال مصطفوي عيان و آشكارا انجام ميشود.
1ـ دوام ملاحظة حضور نبي
دوام ملاحظه حضور نبي و مراقبه جمال مصطفوي. همانگونه كه سالك بايد حضرت حق سبحانه را پيوسته بر همه احوال خود، خواه ظاهر باشد، خواه باطن، ناظر و مطلع بداند، بايد حضرت رسول صليالله عليه و آله را نيز پيوسته بر ظاهر و باطن خود واقف و آگاه داند و بداند كه هر كاري و حركت و سكوني كه داشته باشد در حضور آنان داشته است. كريمه « و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون»[1] را پيوسته در نظر داشته باشد و بداند همه رفتار و كردار او در حضور جمال مصطفوي عيان و آشكارا انجام ميشود.